Przegląd projektu Amber Rail Freight Corridor
Poniższa notatka została opracowana wyłącznie na podstawie informacji o Amber Rail Freight Corridor zawartych na oficjalnej stronie internetowej Inicjatywy Trójmorza
Amber Rail Freight Corridor łączy adriatyckie porty morskie w Słowenii z portami śródlądowymi nad Dunajem na Węgrzech i Słowacji. Ma on na celu usprawnienie transportu kolejowego z Serbią i poprawę połączeń kolejowych między Europą a Azją. Kolejowe korytarze towarowe oferują przepustowość i nie powinny być mylone z projektami infrastrukturalnymi.
Proponujący kraj 3SI: Polska
Uczestniczące kraje 3SI: Polska, Węgry, Słowacja, Słowenia
Kraje partnerskie: Nie jest częścią Inicjatywy 3Seas
Kalendarz realizacji:
– 2016-2017 (planowanie): Trasa zaplanowana i uzgodniona między zarządcami infrastruktury.
– 2017-2019 (budowa): Podpisanie umowy, zabezpieczenie finansowania UE, utworzenie struktur zarządzania i przeprowadzenie różnych badań.
– 2019+ (ukończone): Korytarz operacyjny, rozkłady jazdy publikowane co roku, ciągła współpraca na rzecz wydajności i nowych rozwiązań.
Finansowanie (2021-2024):
Łącznie: 461 276 euro
– Źródła: CEF, finansowanie krajowe, inne finansowanie UE, EBI.
– Finansowanie: Kwota ryczałtowa A wypłacona w 2022 r.; wszelkie różnice pokryte przez państwa członkowskie zgodnie z umową o podziale kosztów.
Zgodność z priorytetami i politykami UE:
Ustanowione na podstawie decyzji wykonawczej Komisji (UE) nr 2017/177 oraz odpowiednich rozporządzeń w sprawie TEN-T i CEF.
Znaczenie regionalne:
Wspiera przyjazny dla środowiska kolejowy transport towarowy, zmniejsza dotacje państwowe, promuje inwestycje, zapewnia niedyskryminacyjny dostęp oraz poprawia jakość i dostępność usług, przyczyniając się do utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
Zaangażowane podmioty:
Ministerstwa Transportu i zarządcy infrastruktury kolejowej.
Kalendarz raportów:
– 2018: Rozpoczęcie i planowanie projektu.
– 2019: Podpisanie umowy i zabezpieczenie finansowania UE.
– 2020-2021: Operacjonalizacja i publikacja harmonogramów.
– 2022: Pełny status operacyjny z ciągłymi ulepszeniami.
– 2023-2024: Bieżąca eksploatacja, poprawa wydajności i wdrażanie nowych rozwiązań.
Opracowywanie projektu mapy: Jędrzej Błaszczak
Autor grafiki: Marcin Wereszczyński