Przegląd projektu Rail-2-Sea
Poniższa notatka została opracowana wyłącznie na podstawie informacji o Rail-2-Sea zawartych na oficjalnej stronie internetowej Inicjatywy Trójmorza
Rail-2-Sea to kluczowy projekt kolejowy mający na celu modernizację i rozwój linii kolejowej między portem w Gdańsku (Polska) a portem w Konstancy (Rumunia), przebiegającej przez Polskę, Słowację, Węgry i Rumunię. Projekt jest częścią bazowej sieci kolejowej TEN-T i jest finansowany z różnych mechanizmów finansowania UE.
Szczegóły projektu:
– Kluczowe odcinki:
o Odcinek północny A: Episcopia Bihor – Cluj Napoca – Campia Turzii – Teius – Coslariu – Brasov – Predeal – Ploiesti – Bukareszt – Fetesti – Konstanca
o Odcinek północny B: Arad – Simeria – Coslariu – Sighisoara – Brasov – Predeal – Ploiesti – Bukareszt – Fetesti – Konstanca
o Odcinek północny C: Valea lui Mihai – Oradea – Cluj Napoca – Dej – Beclean – Ilva Mica – Vatra Dornei – Campulung Moldovenesc – Gura Humorului – Suceava – Pascani – Bacau – Focsani – Buzau – Fetesti – Konstanca
o Odcinek południowy: Arad – Timisoara – Caransebes – Craiova – Bukareszt – Fetesti – Konstanca
Data ukończenia:
W trakcie realizacji
– Budżet: 16,68 mld EUR (zabezpieczony w 51,57%)
Znaczenie: Rail-2-Sea ma zasadnicze znaczenie dla poprawy infrastruktury transportowej, pobudzenia wzrostu gospodarczego i poprawy łączności w Europie Środkowej i Wschodniej. Projekt jest zgodny z priorytetami UE w zakresie zrównoważonego rozwoju i rozwoju regionalnego.
Infrastruktura i cele:
– Trasa: Łączy kluczowe obszary przemysłowe i portowe z Polski do Rumunii.
– Realizacja: Koncentruje się na modernizacji istniejącej infrastruktury, integracji inteligentnych systemów transportowych (ITS) i usprawnieniu terminali intermodalnych.
Kluczowe podmioty:
– Podmiot wdrażający w Rumunii: Krajowa Spółka Kolejowa CFR-SA.
– Promotor/Beneficjent: Ministerstwo Transportu i Komunikacji.
Rail-2-Sea znacząco poprawi wydajność podróży, skróci czas tranzytu i będzie wspierać zrównoważony rozwój środowiska. Projekt zwiększy zdolność regionu do wspierania kolejowego transportu towarowego i pasażerskiego, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego i łączności regionalnej.
Kalendarz realizacji:
– 2021-2024 (faza projektowania): Trwające studia wykonalności, projekty techniczne i przetargi publiczne.
– 2021-2024 (Faza budowy): Wykonanie prac na wielu odcinkach, z różnymi datami zakończenia.
– 2016-2019 (ukończony): Ukończono kluczowe odcinki, takie jak granica zachodnia – Curtici – Arad, Simeria – Sighisoara, Predeal – Bukareszt i Bukareszt – Konstanca.
Źródła finansowania:
– CEF „Łącząc Europę”
– Finansowanie krajowe
– Inne fundusze UE
Projekt jest finansowany z Funduszu Spójności UE za pośrednictwem Programu Operacyjnego Duża Infrastruktura, Programu Transportowego CEF oraz budżetu państwa Rumunii.
Zgodność z priorytetami i polityką UE:
– Dyrektywa 2016/797/WE: Interoperacyjność systemu kolei we Wspólnocie.
– Rozporządzenie (UE) nr 1315/2013: Wytyczne dotyczące rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.
– Techniczne specyfikacje interoperacyjności: Zgodność ze specyfikacjami i przepisami UE dotyczącymi sieci kolejowych.
Innowacyjne, bezpieczne i zrównoważone technologie:
– Technologie: Modernizacja istniejącej infrastruktury, rozwój infrastruktury cyfrowej i wdrażanie rozwiązań Smart City.
– Koncentracja: Bezpieczeństwo, wydajność i zrównoważony rozwój.
Znaczenie dla regionu:
– Potencjał gospodarczy: Łączy główne ośrodki przemysłowe z portem w Konstancy.
– Infrastruktura cyfrowa: Wspiera technologie 5G i Smart City.
– Wydajność tranzytu: Skraca czas przejazdu i optymalizuje transport.
Opracowywanie projektu mapy: Jędrzej Błaszczak
Autor grafiki: Marcin Wereszczyński