Opis projektu Rail Baltica
Poniższa notatka została opracowana wyłącznie na podstawie informacji o Rail Baltica zawartych na oficjalnej stronie internetowej Inicjatywy Trójmorza
Rail Baltica to projekt infrastrukturalny bazujący na transporcie kolejowym, mający na celu połączenie państw bałtyckich, obejmujący Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę i pośrednio Finlandię. Projekt ten jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i jest finansowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Szczegóły projektu:
– Budżet: 3,1 mld euro w Estonii, z czego 615 mln euro zabezpieczone (20%).
– Finansowanie: środki z budżetów państw, współfinansowanie UE do 85% za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę”, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) oraz funduszy strukturalnych. Siedem dotacji z instrumentu „Łącząc Europę” na łączną kwotę 2,25 mld euro; dwie kolejne dotacje na kwotę 2,23 mld euro w trakcie oceny.
Infrastruktura:
– Trasa: Stałe połączenie kolejowe z Tallina (Estonia) do Warszawy (Polska) przez Rygę (Łotwa) i Kowno (Litwa), z połączeniem do Wilna (Litwa).
– Istota projektu: Rail Baltica skróci czas podróży, poprawi konkurencyjność gospodarczą państw regionu, zwiększy bezpieczeństwo i umożliwi alternatywę dla przewoźników towarowych. Znacząco zmniejszy wpływ na środowisko i ma przyczynić się do wzrostu gospodarczego w regionie.
– Integracja regionalna: Projekt umożliwi integrację państw bałtyckich z systemem transportu kolejowego UE, zgodnie z korytarzem Morze Północne-Morze Bałtyckie. Łączy się on z innymi głównymi korytarzami TEN-T, takimi jak Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, wzmacniając główną sieć transportową państw uczestniczących w Inicjatywie Trójmorza.
Kluczowe podmioty:
– Koordynator: RB Rail AS (spółka joint venture utworzona w 2014 r. w celu koordynacji działań transgranicznych).
– Podmioty wdrażające: Rail Baltic Estonia OÜ, Estoński Urząd Regulacji Technicznej, Eiropas Dzelzceļa līnijas SIA oraz Lietuvos geležinkeliai JSC.
Znaczenie: Rail Baltica ma zrewolucjonizować transport w wschodniej części Unii Europejskiej. Nowe połączenie kolejowe ze standardem szerokości toru UE nie tylko zwiększy połączenie regionalne, ale także przyczyni się do rozwoju korytarza transportowego Morze Północne-Morze Bałtyckie, łącząc go z europejskimi centrami gospodarczymi, takimi jak Holandia, Belgia, Niemcy i Finlandia.
Więcej szczegółów można znaleźć na stronie projektu Rail Baltica.
Opracowanie projektu mapy: Jędrzej Błaszczak
Wykonanie grafiki: Marcin Wereszczyński