start / Publikacje w ramach Centrum Badawczego 3SI / Fundusz Inwestycyjny Inicjatywy Trójmorza: Geneza i Etapy Rozwoju

Fundusz Inwestycyjny Inicjatywy Trójmorza: Geneza i Etapy Rozwoju

Agnieszka Orzelska-Stączek

Koncepcja  Funduszu  Inwestycyjnego  Inicjatywy  Trójmorza  (dalej: Fundusz Trójmorza, 3Seas Investment Fund, FIIT) pojawiła się w 2017 r. Od początku budzi on duże zainteresowanie i rodzi wiele  pytań,  które  wiążą  się  z  jego  działalnością.  W  myśl  głównej  tezy  Fundusz  ma  złożoną  podmiotowość:  jest  czymś  innym  z  perspektywy inwestorów, w wymiarze prawno-finansowym, a czymś innym jako element współpracy regionalnej dla badaczy stosunków międzynarodowych. Celem  badawczym  artykułu  jest  znalezienie  odpowiedzi  na  pytania: czym jest ten fundusz, jak powstał, jakie są jego związki z Inicjatywą  Trójmorza,  w  szczególności  –  czy  jest  to  fundusz  inwestycyjny  mający poza nazwą niewiele z nią wspólnego czy przeciwnie – to instytucja podporządkowana Inicjatywie i ściśle od niej zależna? W  dotychczasowym  okresie  aktywności  FIIT  wyodrębniam  trzy  etapy:  pierwszy  obejmuje  lata  2017–2018,  czyli  okres  od  pojawienia  się koncepcji do podpisania listu intencyjnego o powołaniu funduszu; drugi etap – lata 2018–2020 – dopracowanie ram prawnych i finansowych, oraz trzeci etap – od 2020 r., kiedy to nowy podmiot, fundusz inwestycyjny,  rozpoczął  działalność  komercyjną.  W  każdym  z  trzech  wskazanych etapów związki FIIT z Inicjatywą Trójmorza kształtowały się  w  odmienny  sposób.  W  pierwszym  i  drugim  etapie  fundusz  jako  pewien koncept pozostawał w pełni zależny od stanu współpracy w ramach  Inicjatywy  Trójmorza,  ale  w  trzecim  etapie  zaczął  działać  jako  osobny, niezależny podmiot zarejestrowany na mocy prawa luksemburskiego,  precyzyjnie  uregulowany  prawnie,  mający  własny  statut,  organy,  siedzibę.  Mimo  tej  odrębności  jego  sukces  lub  porażka  na  polu inwestycyjnym będą miały wpływ na współpracę w ramach Inicjatywy Trójmorza w wymiarze politycznym. Za  formalny  początek  Inicjatywy  Trójmorza  przyjmuje  się  szczyt  prezydentów w Dubrowniku w 2016 r. Od początku formuła tej współpracy miała być luźna[i]. Nie jest to organizacja międzynarodowa, nie ma statutu, który w jasny sposób określałby jej cele, sposób funkcjonowania, struktury. Takie rozwiązanie zapewnia większą elastyczność decydentom,  ale  jednocześnie  zwiększa  ryzyko  niejasnego  przekazu i tworzenia  konstruktów  narracyjnych  dalekich  od  faktów.  Ta  kwestia jest szczególnie istotna w kontekście Funduszu Trójmorza. Jego odbiór  był  kształtowany  przez  pryzmat:  po  pierwsze,  samej  Inicjatywy Trójmorza, po drugie, innych znanych opinii publicznej funduszy, a po trzecie, z fragmentarycznych, dostępnych publicznie informacji o FIIT To mogło prowadzić do nieporozumień. Pod  względem  metodologicznym  opieram  się  na  badaniach  jakościowych[ii]2. Punktem wyjścia była analiza literatury przedmiotu oraz dyskusje  na  seminariach  na  forum  ISP  PAN.  Autorzy  prac  dotyczących  Inicjatywy  Trójmorza  zwykle  poświęcają  niewiele  miejsca  FIIT.  Na tym tle wyróżnia się liczący 48 stron raport Julity Wilczek i Andrzeja Rudowskiego pt. Fundusz Trójmorza. W stronę instytucjonalizacji inicjatywy?[iii], zawierający omówienie celów, roli, struktury i zasad organizacyjnych funduszu. Ważny materiał źródłowy stanowią publikowane wypowiedzi osób zaangażowanych w tworzenie i prace FIIT. W kwietniu 2022 r. na potrzeby niniejszego artykułu przeprowadzony został wywiad z wiceprezesem BGK Pawłem Nieradą, co pozwoliło znaleźć  odpowiedzi  na  istotne  pytania  badawcze[iv].  Osobną  analizowaną kategorię  stanowiły  dokumenty  źródłowe:  dla  wymiaru  politycznego  FIIT kluczowe znaczenie miały deklaracje przyjęte przez prezydentów na  kolejnych  szczytach  Inicjatywy  Trójmorza,  zawierające  odniesienia do FIIT. Natomiast w wymiarze komercyjnym decydujące zapisy znajdują  się  w  dokumentach  prawno-finansowych,  z  których  część jest jawna.

 

I ETAP: FORMUŁOWANIE KONCEPCJI FIIT.
OD SZCZYTU INICJATYWY TRÓJMORZA W WARSZAWIE W 2017 ROKU DO LISTU INTENCYJNEGO W BUKARESZCIE 17 WRZEŚNIA 2018 ROKU

Na początku 2017 r. Inicjatywa Trójmorza była nieznanym szerzej projektem. Jednak zainteresowanie ze strony USA i decyzja prezydenta Donalda Trumpa o przyjeździe do Polski, by wziąć udział w II szczycie Inicjatywy Trójmorza, zmieniły jej rangę. Ostatecznie obok prezydenta USA jako gościa specjalnego do Warszawy przyjechało dziesięciu prezydentów  państw  Trójmorza.  Drugi  szczyt  Inicjatywy  Trójmorza  stał się  jednym  najważniejszych  wydarzeń  dyplomatycznych  w  2017  r.  w Europie Środkowej. W  takich  okolicznościach  nazwa  „Fundusz  Trójmorza”  po  raz  pierwszy  pojawiła  się  na  forum  zarządu  BGK,  gdzie  wysunięto  koncepcję  powołania  FIIT.  BGK  miał  duże  doświadczenie  w  zarządzaniu europejskimi funduszami inwestycyjnymi pod nazwą Marguerite (Marguerite  1,  Marguerite  2,  Marguerite  3),  które  posłużyły  za  rozwiązanie modelowe i oparcie koncepcyjne FIIT[v]. W świetle wypowiedzi przedstawicieli BGK ten splot czynników – ich pozytywne doświadczenie z funduszami inwestycyjnymi oraz organizacja szczytu Inicjatywy Trójmorza w Warszawie – stały się impulsem dla wysunięcia pomysłu powołania nowego funduszu. Wpisywało się to w główną misję BGK, czyli wspierania rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski. Koncepcja FIIT  była  inspirowana  Inicjatywą  Trójmorza,  ale  same  mechanizmy  funkcjonowania i strukturę prawną wzorowano na znanych wcześniej funduszach inwestycyjnych.

Rolę  nieformalnego  lidera  na  drodze  do  powołania  nowego  funduszu  objął  BGK  jako  jego  pomysłodawca  i  największy  udziałowiec. Przedstawiciele banku przez wiele miesięcy promowali tę ideę w stolicach państw Trójmorza. Te rozmowy miały jeszcze jeden efekt – pozwoliły zbudować sieć kontaktów przez nawiązywanie bezpośrednich relacji[vi].

 

II ETAP: OD LISTU INTENCYJNEGODO AKTU NOTARIALNEGO

Szczyt Inicjatywy Trójmorza w 2017 r. w Warszawie nadał nową dynamikę tej współpracy. W kolejnych miesiącach nastąpiła nieoczekiwana zmiana zdystansowanej dotąd polityki Niemiec i instytucji europejskich. W efekcie w III szczycie Inicjatywy Trójmorza, zorganizowanym w  Bukareszcie  w  2018  r.,  po  raz  pierwszy  udział  wzięli  szef  Komisji  Europejskiej,  szefowie  Europejskiego  Banku  Odbudowy  i  Rozwoju,  Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także minister spraw zagranicznych Niemiec, Heiko Maas, a ze strony USA – sekretarz ds. energii Rick Perry. Trzeci szczyt Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie przyniósł jakościową zmianę – od wypracowywania jej celów i strategii nastąpiło przejście do fazy wdrażania pomysłów. Do najważniejszych rezultatów tego szczytu należało przyjęcie wspólnej deklaracji, w której za trzy główne cele Inicjatywy Trójmorza uznano: zdynamizowanie rozwoju gospodarczego, wzmocnienie spójności UE oraz wzbogacenie więzi transatlantyckich.  Temu  służyły  kolejne  próby  zacieśniania  tej  współpracy  na  różnych płaszczyznach. W Bukareszcie zorganizowano pierwszą edycję forum  biznesowego  Three  Seas  Initiative  Business  Forum  z  udziałem ponad 600 uczestników i przyjęto wspólne oświadczenie o powołaniu sieci izb przemysłowo-handlowych krajów Trójmorza[vii].

Przy okazji Three Seas Initiative Business Forum 17 września 2018 r. podpisany został list intencyjny w sprawie powołania Funduszu Trójmorza przez instytucje finansowe z sześciu państw: Bank Gospodarstwa  Krajowego  (BGK)  z  Polski  oraz  instytucje  z  Chorwacji,  Czech,  Łotwy,  Rumunii  i  Słowacji.  Trudno  na  podstawie  dostępnych źródeł odpowiedzieć na pytanie, czy wybór 17 września, który w Polsce kojarzy  się  z  rocznicą  agresji  ZSRR  w  1939  r.,  to  zbieg  okoliczności, czy raczej zamierzony zabieg. Bez względu na odpowiedź w przypadku rozwoju  współpracy  taka  data  może  zyskać  znaczenie  przy  budowie  narracji o Funduszu jako elemencie wzmacniającym region przed zagrożeniem ze strony Rosji. Jednym z głównych rezultatów szczytu, o istotnym znaczeniu dla FIIT,  było  zatwierdzenie  listy  kilkudziesięciu  projektów  inwestycyjnych (ok. 150 stron katalogu) pt. The Three Seas Initiative – Priority Interconnection Projects[viii]. Tego właśnie dotyczył punkt nr 1 deklaracji z Bukaresztu, w którym zapisano, że strony[ix] z zadowoleniem przyjmują „listę priorytetowych projektów komunikacyjnych Inicjatywy Trójmorza w trzech kluczowych obszarach: transportu, energetyki, cyfryzacji, których celem jest usprawnienie procesu wsparcia politycznego dla  tych  projektów  oraz  zachęcenie  zainteresowanych  Rządów, firm i instytucji finansowych do wspólnej pracy na rzecz ich szybkiej implementacji. Zapraszają wszystkich zainteresowanych interesariuszy do współpracy w pozyskiwaniu środków finansowych, koniecznych do realizacji  projektów  Inicjatywy  Trójmorza,  w  tym  do  identyfikowania wszelkich możliwych funduszy UE oraz innych funduszy na rzecz ich implementacji”[x]. Lista obejmowała dwie kategorie: po pierwsze, projekty  multilateralne,  po  drugie,  projekty  dwustronne  oraz  narodowe  z  potencjałem  międzynarodowym.  Obie  kategorie  zostały  podzielone  na trzy obszary: energetyki, cyfryzacji oraz transportu. Część z tych projektów  była  już  w  trakcie  realizacji,  część  dopiero  w  planach a umieszczenie ich na liście priorytetów inwestycyjnych miało ułatwić zdobycie wsparcia dla ich dalszej realizacji. W przyjętej w Bukareszcie deklaracji, po raz pierwszy w dokumencie tej rangi, znalazła się wzmianka o FIIT. Zapisano, że strony „Z uznaniem odnoszą się do podpisania, podczas Forum Biznesu Trójmorza, Listu Intencyjnego w sprawie ustanowienia Funduszu Inwestycyjnego  Trójmorza  przez  odpowiednie  instytucje  finansowe,  zamierzające uczestniczyć  w  Funduszu”[xi].  W  tym  samym  dokumencie  określono cele funduszu, uznając, że będzie to inicjowanie, wspieranie oraz finansowanie priorytetowych projektów komunikacyjnych wspieranych przez Inicjatywę, a także innych przyszłych projektów Trójmorza[xii]. Ten  zapis  wymaga  wyjaśnienia,  bo  łączy  się  z  nim  jedno  z  głównych źródeł nieporozumień wokół FIIT. We wspomnianym zapisie jest mowa  o  finansowaniu  przez  fundusz  „priorytetowych  projektów  komunikacyjnych  wspieranych  przez  Inicjatywę”.  Można  było  odnieść wrażenie, że  fundusz  pozostanie  ściśle  związany  z  tzw.  listą  priorytetowych  projektów  i  na  nich  będzie  się  koncentrował.  Nawet  jeśli początkowo, na etapie prac nad powołaniem FIIT, mogły pojawić się takie intencje, to w ostatecznym kształcie nie traktowano ich priorytetowo. Projekty ze wspomnianej listy były brane pod uwagę i analizowane tak jak i inne projekty, spoza tej listy. Decydującym kryterium była rentowność i wpisanie się w strategię funduszu[xiii]. Podpisanie  listu  intencyjnego  w  sprawie  ustanowienia  funduszu  w 2018 r. otworzyło drogę do wypracowania szczegółowych uzgodnień, w którym wiodącą rolę pełnił konsekwentnie BGK. Na tym etapie prace obejmowały przede wszystkim opracowanie strategii inwestycyjnej i konstrukcji prawnej funduszu. W tym celu organizowano co miesiąc warsztaty, w których grupy robocze z instytucji finansowych z państw regionu oraz EBI i EBOR spotykały się w różnych państwach, by szukać wspólnych rozwiązań i podkreślać regionalny multilateralny charakter  przedsięwzięcia.  W  ciągu  ośmiu  miesięcy  od  podpisania  listu  intencyjnego zakończono ten etap prac[xiv]. Akt notarialny w sprawie utworzenia FIIT został podpisany przez przedstawicieli BGK oraz rumuńskiego Eximbank Romania 19 maja 2019  w  Luksemburgu.  FIIT  został  zarejestrowany  w  Luksemburgu  (stolicy Luksemburga) 29 maja 2019 r. pod numerem B 234.989. Założyciele – BGK i Eximbank Romania – zadeklarowali wpłaty w łącznej wysokości 520 mln EUR, z czego 500 mln BGK, a 20 mln Eximbank Romania.  Pojawiały  się  pytania,  skąd  wynikają  te  sumy,  dlaczego  podpisy  w  akcie  notarialnym  złożyły  osoby  reprezentujące  instytucje  akurat  z  Polski  i  Rumunii,  a  nie  było  wśród  nich  przedstawiciela instytucji finansowej np. z Chorwacji, która jako współorganizator szczytu  w  Dubrowniku  postrzegana  była  jako  jeden  z  liderów  Trójmorza.  Wiceprezes  Paweł  Nierada  tłumaczył:  „ze  względu  na  pewne  uwarunkowania regulacyjne mogliśmy to zrobić właściwie «z marszu». W innych instytucjach ta droga bywała bardziej złożona, dlatego poszczególne kraje dołączały później, w kolejnych miesiącach. Czasami była  potrzebna  zgoda  parlamentu”[xv].  Dodać  należy, że  przemawiało za tym także zaangażowanie Polski we współpracę w ramach Trójmorza, aktywna rola BGK jako pomysłodawcy FIIT, a Eximbank Romania jako instytucji z państwa, w którym podpisano list intencyjny o powołaniu FIIT[xvi]. Rejestracja funduszu w Luksemburgu, na prawie luksemburskim, nie była oczywistym wyborem. Pojawiały się argumenty, aby fundusz zarejestrować w jednym z państw Trójmorza, by wzmocnić jego prestiż i  dać  dodatkowy  impuls  dla  jego  rozwoju.  Na  rzecz  takiego  rozwiązania  przemawiały  też  niższe  koszty  działalności  placówki  i  dążenie do wzmocnienia lokalnych środowisk biznesowych. Takie rozwiązanie przyjęto w przypadku Funduszu Wyszehradzkiego, który ma siedzibę w Bratysławie. Zwyciężyła jednak inna opcja. Wśród argumentów wskazywano, że Luksemburg to jedna z najbardziej typowych lokalizacji, jeżeli chodzi o konstrukcję prawną dla funduszy inwestycyjnych w Europie, czytelna dla inwestorów na świecie. Mimo przynależności do UE i NATO od kilku dekad, w ramach Unii Europejskiej wciąż widoczny był podział na  słabiej  rozwiniętą,  peryferyjną  część  Europy  (zwaną Środkową, Środkowo-Wschodnią  albo  Środkową  i  Wschodnią)  oraz  na  Europę Zachodnią.  Państwa  peryferyjne  ponoszą  wyższe  koszty  zdobywania  kapitału  i  zdobywania  zaufania  inwestorów.  Są  miejscem  zapewniającym dla wielu inwestycji większy zwrot kapitału, ale są postrzegane jako obciążone większym ryzykiem. Wybór Luksemburga na siedzibę FIIT pozwolił pominąć etap rywalizacji o umieszczenie siedziby w takim, a nie innym miejscu. Ulokowanie siedziby FIIT w jednym z państw Trójmorza otworzyłoby dyskusję o wynikających z tego nierównych korzyściach dla poszczególnych państw  regionu.  Zgodnie  z  teorią  neorealizmu  decydujące  znaczenie  dla decyzji o zaangażowania się państwa we współpracę międzynarodową mają zyski relatywne. Jeśli współpraca może przynieść większe korzyści innemu państwu, to jej użyteczność jest mniejsza i wymaga rozważenia konsekwencji zmiany układu sił, jakie przyniesie[xvii]. Takie obawy są widoczne w relacjach między państwami Europy Środkowej, z racji ich obciążeń historycznych oraz aktywności stron trzecich, które potrafią te państwa między sobą rozgrywać. Prace nad utworzeniem funduszu postępowały. W deklaracji przyjętej  w  Lublanie na  szczycie  w  dniach  5–6  czerwca  2019  r.  strony  wyraziły  zadowolenie  z  powołania  FIIT.  Wskazały, że  jego  celem  jest  uruchomienie,  wspieranie  i  finansowanie  priorytetowych  projektów połączeń  infrastrukturalnych,  istotnych  dla  przyszłego  dobrobytu  i pomyślności regionu i jego mieszkańców, a zatem działających jako narzędzie  tworzenia  nowych  możliwości  oraz  dalszego  wzmacniania  inwestycji i współpracy gospodarczej między Trójmorzem, UE i innymi państwami partnerskimi[xviii]. W kolejnej deklaracji, przyjętej w 2020 r., zapis o tzw. projektach priorytetowych  we  fragmencie  dotyczącym  FIIT  już  się  nie  pojawił. Wyodrębniała się podmiotowość Funduszu jako komercyjnego funduszu  inwestycyjnego,  uniezależniającego  się  od  politycznego  wymiaru  polityki międzynarodowej.

 

III ETAP: FORMALNY POCZĄTEK DZIAŁALNOŚCI FIITOD 26 LUTEGO 2020 ROKU

Po dokończeniu kolejnego etapu prac nad szczegółami prawno-finansowymi,  umożliwiającymi  podjęcie  działalności  przez  FIIT,  26  lutego 2020 r. w Rydze przedstawiciele BGK i Eximbank Romania podpisali  umowę  subskrypcyjną,  oznaczającą  ich  formalne  zobowiązanie  do  wpłat. Równocześnie ogłoszono, że na doradcę inwestycyjnego wybrano brytyjską spółkę Amber Fund Management Limited. Od tego dnia Fundusz mógł rozpocząć działalność, dokonywać inwestycji i pozyskiwać inwestorów[xix]. Jednak na samym początku zmianę planów wymusiła pandemia COVID-19, z powodu której wiosną 2020 r. wprowadzono szereg restrykcji. Skutki pandemii przełożyły się na spadek rozwoju gospodarczego, odczuwalny zarówno w samej UE, jak też w skali globalnej. W deklaracji z Tallina z 2020 r. funduszowi poświęcono znacznie więcej miejsca niż w poprzednich dokumentach. Strony potwierdziły znaczenie  funduszu  jako  narzędzia  inwestycyjnego  do  finansowania projektów w zakresie łączności w regionie Trójmorza, nie wspominano jednak o projektach priorytetowych, które mogły się kojarzyć z rozbudowywaną wciąż tzw. listą projektów priorytetowych. Strony wyraziły także  zadowolenie  z  decyzji  Estonii,  Łotwy,  Węgier,  Bułgarii,  Litwy,  Słowenii i Chorwacji o przyłączeniu się do Polski i Rumunii w roli inwestorów w funduszu. W  ten  sposób  fundusz  zgromadził  inwestorów  instytucjonalnych  z dziewięciu następujących państw: Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii oraz Słowenii i Węgier. W tym gronie zabrakło Austrii, Czech, a także Słowacji. Czesi, podobnie jak Słowacy, podpisali list intencyjny o powołaniu FIIT, wysyłali sygnały o zamiarze wejścia do funduszu, ale nie podejmowali  formalnych  zobowiązań.  Skorzystali  natomiast  z  możliwości powołania  swojego  przedstawiciela  do  Rady  funduszu,  mimo  że  nie  byli  jego  udziałowcami.  Ze  strony  Słowacji  pojawiało  się  pewne  zainteresowanie, ale dotąd bez wiążących kroków. Władze Austrii konsekwentnie  deklarowały  brak  zainteresowania  taką  instytucją  inwestycyjną.  Nie  przeszkodziło  to,  by  firma  z  siedzibą  w  Austrii,  Enery,  działająca  w  kilku  krajach  Europy  Środkowej,  została  wybrana  na  trzecią inwestycję FIIT. Warto  zaznaczyć, że  w  dokumentach  przyjmowanych  na  forum  Inicjatywy  Trójmorza  wielokrotnie  pojawiają  się  zapisy  o  uczestnictwie  poszczególnych  państw  w  FIIT,  choć  precyzyjnie  ujmując,  nie  uczestniczą w nim państwa, ale instytucje finansowe jako tzw. główni  sponsorzy  (core  sponsors). Są  to  m.in.:  BGK  z  Polski,  Eximbank z  Rumunii,  SID  Banka  ze  Słowenii,  Exim  z  Węgier,  Altum  w  Łotwy, Ministerstwo Finansów z Estonii, BDB z Bułgarii, HBOR z Chorwacji, VIPA z Litwy[xx]. Ponadto na oficjalnej stronie samego funduszu członkowie  Rady  Nadzorczej  i  Zarządu  są  przedstawiani  jako  przedstawiciele  państw,  a  nazwy  instytucji  finansowych,  z  których  pochodzą, nie zostały wyszczególnione[xxi]. Pisanie o państwach jako udziałowcach funduszu jest pewnym skrótem wynikającym z upraszczania przekazu i łączy się z dużą rolą instytucji państwowych w FIIT, jak również z jego złożoną podmiotowością i wielowymiarowością. Temat funduszu pojawia się od 2018 r. w każdej kolejnej deklaracji  przyjmowanej  na  szczytach  Inicjatywy  Trójmorza.  Stronami  tych  dokumentów są prezydenci ze wszystkich 12 państw Inicjatywy Trójmorza, chociaż jak wspomniano, Austria, Czechy i Słowacja nie dołączyły do grona udziałowców w FIIT. Obok  wcześniej  wspomnianych  zapisów  w  deklaracji  z  Tallina  wyrażono  również  zadowolenie  „z  oświadczenia  Stanów  Zjednoczonych  na  Monachijskiej  Konferencji  Bezpieczeństwa  w  lutym  2020  r.  o zamiarze zainwestowania do 1 miliarda USD w krajach Inicjatywy Trójmorza”[xxii]. Dokładnie ujmując, chodzi o fragment przemówienia sekretarza stanu Mike’a Pompeo z 15 lutego 2020 r. wygłoszonego podczas 56. Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa, w którym mówiło  gotowości  USA  przeznaczenia  na  rozwój  infrastruktury  w  regionie  Trójmorza  do  1  mld  USD[xxiii].  Wystąpienie  to  miało  istotne  znaczenie  polityczne,  bo  potwierdzało  zainteresowanie  funduszem  ze  strony  administracji  USA,  wzmacniając  jego  markę.  W  tej  samej  deklaracji  wyrażono również zadowolenie z zainteresowania i zaangażowania europejskich  i  międzynarodowych  instytucji  finansowych  w  Inicjatywę Trójmorza. Zachęcano je do przyłączenia się w roli inwestorów do FIIT, co z pewnością umocniłoby pozycję funduszu. Na  szczycie  w  Tallinie  19–20  października  2020  r.  miały  miejsce  dwa  inne  ważne  dla  FIIT  wydarzenia.  Po  pierwsze,  BGK  ogłosił zwiększenie swojego wkładu do funduszu o 250 mln EUR, do kwoty 750  mln  EUR.  Po  drugie,  podsekretarz  ds.  wzrostu  gospodarczego,  energii i środowiska Keith Krath z USA podkreślił, że ostateczna wysokość amerykańskiego wsparcia uzależniona jest od sumy zadeklarowanych wkładów do Funduszu ze strony państw regionu i wyniesie 30 proc. łącznie zebranych wkładów. Temat konkretnych działań podejmowanych  przez  Stany  Zjednoczone  w  sprawie  FIIT  został  rozwinięty w 2022 r., gdy amerykańska agencja rządowa DFC zadeklarowała swoje zaangażowanie kapitałowe do FIIT w maksymalnej wysokości 300 mln dolarów. Wiceprezes BGK P. Nierada tłumaczył: „To bardzo ważny  moment  dla  funduszu,  ponieważ  Amerykanie  są  pierwszym  inwestorem spoza naszego regionu, który chce inwestować w rozwój infrastruktury tej części Europy. Wierzymy, że to będzie też pozytywny sygnał  dla  innych  inwestorów  prywatnych.  Natomiast,  słowem  uzupełnienia odnośnie [do] wkładu do funduszu. Żaden z inwestorów nie przelewa  pieniędzy  do  momentu  inwestycji.  (…)  Cały  czas  mówimy  o zobowiązaniu i deklarowanych wpłatach”[xxiv]. Pandemia nie przeszkodziła w organizacji szczytu Inicjatywy Trójmorza w Sofi i w dniach 8–9 lipca 2021 r. W przyjętej tam deklaracji zapisano, że strony dostrzegają znaczny potencjał FIIT jako ważnego mechanizmu współfinansowania dla zlikwidowania luki infrastrukturalnej  w  regionie,  dlatego  będą  zachęcać  do  jego  wzmacniania  przez  większe inwestycje i stymulowanie partnerstw publiczno-prywatnych. Odnotowywały  pierwsze  trzy  wybrane  projekty  Funduszu  Trójmorza  i oczekiwały na kolejne decyzje inwestycyjne. Podkreślono, że projekty  infrastrukturalne  są  kamieniem  węgielnym  Inicjatywy  Trójmorza  i mają duże znaczenie dla realizacji wspólnych celów, dlatego współpraca musi być zorientowana projektowo i koncentrować się na rozwoju  powiązań  infrastrukturalnych,  odzwierciedlając efektywność ekonomiczną i równowagę w całym regionie[xxv]. W deklaracji z Sofi i zapisano również, że strony z zadowoleniem przyjmują  decyzję  administracji  USA  o  kontynuowaniu  silnego  poparcia dla Inicjatywy Trójmorza oraz z zadowoleniem przyjmują kroki  amerykańskiej  agencji  rządowej  U.S.  International  Development Finance Corporation (DFC) podjęte w celu wypracowania najlepszej struktury  inwestycyjnej  dla  zaangażowania  USA  w  fundusz[xxvi].  Ten  temat został rozwinięty na szczycie w Rydze w 2022 r., gdzie w przyjętej deklaracji również wyrażono zadowolenie z decyzji USA o zaangażowaniu się w ten fundusz[xxvii]. Opinia publiczna poznała szczegóły tej  decyzji  na  Forum  Biznesu,  które  towarzyszyło  szczytowi  prezydentów  w  Rydze.  Na  panelu  dyskusyjnym  pt.  The  Three  Seas  region – primed for future proof investment Scott Nathan, prezes DFC, oznajmił, że instytucja ta zostanie kolejnym inwestorem w funduszu z  wkładem  kapitałowym  do  300  mln  dolarów  (ok.  280  mln  euro),  dzięki  czemu  łączny  kapitał  zgromadzony  w  funduszu  wyniesie  ok. 1,3 mld euro[xxviii]. Deklaracje przyjmowane przez prezydentów 12 państw na szczytach Inicjatywy Trójmorza wiele uwagi poświęcają FIIT. Dokumenty te nie  mają  mocy  prawnej,  ale  są  kluczowym  elementem  przy  badaniu  wymiaru  politycznego  funduszu  jako  podmiotu  współpracy  między-narodowej w Europie Środkowej. FUNDUSZ TRÓJMORZA: WYMIAR KOMERCYJNY Z perspektywy prywatnych inwestorów FIIT to spółka akcyjna, w której  najważniejszymi  organami  decyzyjnymi  są:  walne  zgromadzenie  akcjonariuszy,  rada  nadzorcza  oraz  za  rząd.  Fundusz  jest  zaliczany  do tzw. alternatywnych funduszy inwestycyjnych, co oznacza, że jego udziałowcami  mogą  być  tylko  wybrani  inwestorzy[xxix].  Został  powołany na czas ograniczony, który wynosi 15 lat (z możliwością pewnych zmian). Struktura organizacyjna i podstawowe zasady funkcjonowania funduszu są opisane w statucie (Articles of Association)[xxx]. Walne  zgromadzenie  reprezentuje  interesy  ogółu  akcjonariuszy,  z  których  każdy  ma  określoną  liczbę głosów  zależnie  od  posiadanej  liczby  akcji,  a  w  praktyce  –  od  ich  wkładu.  To  daje  obecnie  najsilniejszą  pozycję  BGK.  Przewodniczącą  Rady  Nadzorczej  została  prezes  BGK  Beata  Daszyńska-Muzyczka.  Rada  nadzoruje  prace  zarządu, który odpowiada za bieżące funkcjonowanie funduszu. Poza tymi organami  ważną  rolę  pełnią  jednostki  zajmujące  się  obsługą  funduszu, do których należą doradca inwestycyjny (brytyjska spółka Amber Fund Management Limited) oraz inne podmioty wspierające. W  maju  2022  r.  łączny  zadeklarowany  budżet  FIIT  wynosił 928  mln  EUR.  Obejmował  on  udziały  głównych  inwestorów  z  dziewięciu państw Trójmorza, którzy zadeklarowali łączny wkład w wysokości 913 mln EUR, a także dwóch inwestorów prywatnych, których nazwy i wielkość wkładów nie były podawane do publicznej wiado-mości.  Dodatkowo,  jak  wyżej  wspomniano,  amerykańska  agencja  rządowa DFC zadeklarowała wkład kapitałowy do 300 mln dolarów (ok. 280 mln euro), dzięki czemu łączny kapitał zgromadzony w funduszu wyniesie ok. 1,3 mld euro. Docelowo budżet FIIT ma wynieść 3–5 mld EUR. Systematycznie zwiększa się liczba inwestycji dokonywanych przez FIIT.  W  listopadzie  2020  r.  ogłoszono fi nalizację  pierwszej  inwestycji  FIIT:  Cargounit  (z  siedzibą  w  Polsce),  w  grudniu  2020  r.  drugiej:  Greenergy Data Centers (zlokalizowanej w Estonii), a w maju 2021 r. kolejnej – Enery (z siedzibą w Austrii, działającej w Czechach, Bułgarii, Słowacji). W ten sposób w portfolio FIIT znalazły się trzy inwestycje o łącznej wartości 440 mln EUR, po jednej w każdym z priorytetowych sektorów inwestycyjnych, jakimi są transport, energetyka i cyfryzacja. W czerwcu 2022 r. ogłoszono sfinalizowanie czwartej inwestycji FIIT: to  BMF  Port  Burgas  EAD,  firma  będąca  operatorem  portu  Burgas  w Bułgarii. Piąta inwestycja FIIT, ogłoszona w 2023 r., dotyczy firmy R. Power z siedzibą w Warszawie[xxxi].

 

ZAKOŃCZENIE

Odpowiadając  na  główne  pytanie,  jakie  są  związki  FIIT  z  Inicjatywą Trójmorza, należy stwierdzić, że w pierwszym i drugim etapie rozwoju  fundusz  był  koncepcją  podporządkowaną  Inicjatywie  Trójmorza  i ściśle od niej zależną. Był traktowany jako potencjalny instrument dotacyjny,  służący  wsparciu  realizacji  ważnych  z  punktu  widzenia  poszczególnych rządów inwestycji. Z biegiem czasu ta koncepcja się zmieniła.  W  trzecim  etapie  stał  się  samodzielnym  podmiotem  prawnym,  zdolnym  do  rozwijania  relacji  z  inwestorami  i  środowiskami biznesowymi. Podczas gdy Inicjatywy Trójmorza pozostaje luźną formą współpracy, to FIIT funkcjonuje jako jasno określony pod względem prawnym podmiot, który ma służyć zwiększaniu inwestycji w Europie Środkowej i generowaniu zysków na zasadach komercyjnych. W ujęciu prawnym fundusz rozpoczął działalność w 2020 r. jako osoba prawna, podmiot praw i obowiązków zdefiniowanych w statucie. Ten właśnie dokument określa, kto tworzy ten podmiot, podejmuje w jego imieniu decyzje, na jakich on zasadach funkcjonuje. FIIT  został  powołany  jako  instytucja  wpisana  w  wizję  Inicjatywy  Trójmorza, a jednocześnie od niej odrębna. Inicjatorami byli bankowcy z Polski, którzy wysunęli śmiały pomysł, zebrali poparcie w regionie i podjęli się jego realizacji. Ukazuje to gotowość polskich decydentów do  szukania  nowych  ścieżek  rozwoju,  podejmowania  wyzwań,  które mogą wpłynąć na pozycję Europy Środkowej. Wiąże się to z ryzykiem. Na obecnym etapie FIIT główne ryzyko inwestycyjne spoczywa na  BGK.  Tak  jak  władze  Polski  odgrywają  rolę  nieformalnego  lidera  w  Inicjatywie  Trójmorza,  wykazując  się  dużym  zaangażowaniem w promowanie tej współpracy, tak BGK objął funkcję nieformalnego lidera w FIIT. Nie jest to rola deklarowana ani rola, do której bank ten aspiruje; przeciwnie, władze BGK podkreślają, że starają się o większe zaangażowanie nowych akcjonariuszy, kapitału, co ma zmienić obecną  dysproporcję  zaangażowania finansowego  między  Polską  a  pozostałymi akcjonariuszami. Instytucjonalizacja  FIIT  pozwoliła  się  w  dużej  mierze  uniezależnić  od  wahań  w  wymiarze  politycznym  na  poziomie  wewnętrznym i  międzynarodowym.  Jest  to  szczególnie  istotne  ze  względu  na  duże znaczenie polaryzacji polskiej sceny politycznej i jej negatywnego oddziaływania  na  pozycję  międzynarodową  Polski.  Polaryzacja  polskiej  sceny  politycznej  ułatwia  oddziaływanie  innym  aktorom  stosunków międzynarodowych,  co  sprawia,  że  ta  kwestia  staje  się  wrażliwa  na  uwarunkowania zewnętrzne. Fundusz  Trójmorza  to  podmiot  stanowiący  nowy  element  współpracy  regionalnej,  który  w  wymiarze  komercyjnym  oddzielił  się  od  uwarunkowań politycznych tak na poziomie wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Bilans jego działalności będzie można w pełni ocenić po upływie kilkunastu lat. Bez względu na wynik, fundusz stał się inspirującym zagadnieniem badawczym i okazją do pogłębiania wiedzy o szansach i barierach na drodze do rozwijania współpracy regionalnej w Europie Środkowej.

Dr hab. Agnieszka Orzelska-Stączek, prof. ISP PAN – profesor Instytutu Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk (ISP PAN), kieruje projektem pt. Centrum Badawcze Inicjatywy Trójmorza przy ISP PAN. Ukończyła studia z dziedziny stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, a także polsko-francuski magisterski program studiów europejskich realizowany przez SGH oraz Institut d’Etudes Politiques de Paris. W ISP PAN pracuje nieprzerwanie od 1999 r. W 2002 r. uzyskała stopień doktora za rozprawę wyróżnioną nagrodą Prezesa Rady Ministrów. W latach 2004-2005 była stypendystką Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Od 2012 roku, gdy uzyskała stopień doktora habilitowanego, jest zatrudniona na stanowisku profesora ISP PAN. W latach 2012-2018 wykładała także na Uczelni Łazarskiego, gdzie otrzymała nagrodę Rektora za bardzo wysokie osiągnięcia w dydaktyce. Od lipca 2021 do grudnia 2022 r. była kierownikiem Zakładu Europy Środkowo-Wschodniej i Badań Postsowieckich ISP PAN. W 2023 r. została wybrana na członka Komisji Etyki Rady Naukowej ISP PAN. Wybrane publikacje: A. Orzelska-Stączek, The Three Seas Initiative as an opportunity and a challenge for small states, in: Small states within the European Union. Challenges – dilemmas – strategies Piotr Bajda, Warszawa 2023; New wave of regional cooperation in Central Europe as a response to new threats, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”, 2020.

Zobacz artykuł w 51 tomie Studiów Politycznych.

[i] P. Kowal, A. Orzelska-Stączek, Inicjatywa Trójmorza: geneza, cele i funkcjonowanie, ISP PAN, Warszawa 2019; P. Bajda, A. Orzelska-Stączek, Security Aspects of Cooperation in Central Europe Visegrád group, Bucharest Nine and the Three Seas Initiative, „On-line Jour-nal Modelling the New Europe” 2021, nr 37, s. 4–23; T. Stępniewski, G. Soroka, The Three Seas  Initiative:  Geopolitical  Determinants  and  Polish  Interests,  „Rocznik  Instytutu  Europy  Środkowo-Wschodniej” 2019, t. 17, z. 3, DOI: 10.36874/ RIESW.2019.3.2.06_Orzelska.indd13406_Orzelska.indd   13422.09.202312:36:5422.09.2023   12:36:54

[ii]   O metodach jakościowych i o ich krytyce: F. Devine, Metody jakościowe, w: D. Marsh, G.  Stoker  (red.),  Teorie  i  metody  w  naukach  politycznych,  Wydawnictwo  Uniwersytetu  Ja-giellońskiego,  Kraków  2006,  s.  199–200;  D.  Jemielniak(red.), Badania  jakościowe.  Metodyi  narzędzia,  PWN,  Warszawa  2012;  R.  Backer  et  al.,  Metodologia  badań  politologicznych,  Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych, War-szawa 2016, s. 78–96. Zob. także: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościo-wych, red. wyd. polskiego K. Podemski, PWN, Warszawa 2009, t. 1. s. 19–76.

[iii] J.  Wilczek,  A.  Rudowski,  Fundusz  Trójmorza.  W  stronę  instytucjonalizacji  inicjaty-wy?, (Barometer, 3) Collegium Interethnicum, Warszawa 2021, https://interethnicum.pl/analizy/ (dostęp: 30.02.2023).

[iv] O  wywiadach  od  strony  metodologicznej:  A.  Orzelska-Stączek,  P.  Ukielski,  Inicja-tywa Trójmorza z perspektywy jej uczestników, ISP PAN, Warszawa 2020; J. Wiśniewska, Wywiad  jako  technika  gromadzenia  danych  w  badaniach  jakościowych,  w:  K.  Ławniczak, Metody jakościowe i ilościowe w badaniu organizacji i działania Unii Europejskiej, Wydaw-nictwo WDiNP, Warszawa 2013; S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, przeł. A. Dziuban, PWN, Warszawa 2010, s. 10.

[v] Mówił o tym Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes zarządu BGK w wywiadzie udzie-lonym   Pawłowi   Rożyńskiemu, Katalizator   projektów   Międzymorza,   „Rzeczpospolita”,   26.11.2018,  (https://www.rp.pl/Wywiady/311259953-Katalizator-projektow-Miedzymorza.  html,  dostęp:  1.07.2023).  Zob.  także:  wystąpienie  Beaty  Daszyńskiej-Muzyczki,  prezesa  zarządu BGK S.A., przewodniczącej rady nadzorczej Funduszu Trójmorza na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych (nr 32) 16 grudnia 2020 r., przy rozpatrzeniu Informacji Mini-stra Spraw Zagranicznych na temat współpracy w ramach Inicjatywy Trójmorza i projektów realizowanych  ze  środków  Funduszu  Trójmorza,  mówiła:  „Potem  odbył  się  szczyt  w  War-szawie,  z  udziałem  prezydenta  Trumpa.  Warszawa  wtedy  była  zamknięta,  zwłaszcza  cen-trum. Budynek banku, który mieści się przy rondzie de Gaulle’a, również był niedostępny, zamknięty. To był czas strategicznego przemyślenia dla zarządu. Wtedy zrodził się pomysł, jak tę ważną inicjatywę dla całego regionu wesprzeć przez instytucje fi nansowe, przez banki rozwoju”.https://orka.sejm.gov.pl/zapisy9.nsf/0/291717D85E9BC552C125864E004B-2FD6/%24File/0087809.pdf (dostęp: 1.07.2023). O funduszach Marguerite: https://www.bgk.pl/biuro-prasowe/archiwalne-komunikaty-prasowe/bgk-kupil-od-pko-banku-polskie-go-udzialy-w-funduszu-marguerite-i/ (dostęp: 1.07.2023).

[vi]  Prezes   Beata   Daszyńska-Muzyczka  wyjaśniała:  „Rozpoczęliśmy,  jako  Bank  Gospo-darstwa Krajowego, podróż po 12 krajach. Zorganizowaliśmy najpierw indywidualne spotkania z naszymi odpowiednikami w tych 12 państwach, żeby zainspirować ich do wspólnego przedsięwzięcia, jakim jest założenie Funduszu Inwestycyjnego Trójmorza. Od maja 2018 r. mieliśmy  regularne,  comiesięczne  spotkania  wszystkich  zespołów,  z  wyłączeniem  Austrii,  która od początku zasygnalizowała, że nie potrzebuje takiego wsparcia, bo jest najbardziej rozwiniętym krajem wśród państw członkowskich Trójmorza, i nie będzie uczestniczyć po-przez przedstawicielstwo swoich instytucji fi nansowych w tworzeniu Funduszu Trójmorza”. https://orka.sejm.gov.pl/zapisy9.nsf/0/291717D85E9BC552C125864E004B2FD6/%-24File/0087809.pdf (dostęp:1.07.2023)

[vii]  Joint  Statement  for  the  creation  of  the  3SI  Network  of  Chambers  of  Commerce,  http://three-seas.eu/joint-statement-for-the-creation-of-the-network-of-the-chambers-of-commerce-of-the-three-seas-initiative/ (dostęp:  1.07.2023).

[viii] The Three Seas Initiative -– Priority Interconnection Projects, http://three-seas.eu/wp-content/uploads/2018/09/LIST-OF-PRIORITY-INTERCONNECTION-PROJECTS-2018.pdf (dostęp: 1 .07.2023).

[ix] Strony  to:  „Prezydenci  oraz  ich  wysocy  przedstawiciele  z  dwunastu  państw  człon-kowskich  Inicjatywy  Trójmorza  (3SI)  –  Republiki  Austrii,  Republiki  Bułgarii,  Republiki  Chorwacji,  Republiki  Czeskiej,  Republiki  Estońskiej,  Węgier,  Republiki  Łotewskiej,  Repu-bliki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Rumunii, Republiki Słowackiej, Republiki Słowe-nii”, Wspólna deklaracja III Szczytu Inicjatywy Trójmorza, Bukareszt, 17–18 września 2018, https://trojmorze.isppan.waw.pl/inicjatywa-trojmorza/deklaracje-szczytow-inicjatywy-trojmorza/wspolna-deklaracja-iii-szczytu-inicjatywy-trojmorza-bukareszt-17-18-wrze-snia-2018/(dostęp: 1.07.2023).

[x] Ibidem.

[xi] Ibidem.

[xii] Ibidem.

[xiii] Z wypowiedzi wiceprezesa Zarządu BGK Pawła Nierady w wywiadzie udzielonym autorce. Wywiad został przeprowadzony 26 kwietnia 2022 r., po autoryzacji został przesłany do publikacji  13  lipca  2022  r.,  jest  opublikowany  na  stronie:  https://trojmorze.isppan.waw.pl/aktualnosci/czym-jest-fundusz-inwestycyjny-inicjatywy-trojmorza-jaka-jest-jego-gene-za-i-rola-z-pawlem-nierada-pierwszym-wiceprezesem-banku-gospodarstwa-krajowego-roz-mawia-prof-agnieszka-orzelska-staczek/ (dostęp: 1.07.2023).

[xiv] Ibidem.

[xv] Ibidem.

[xvi] J. Wilczek, A. Rudowski, Fundusz Trójmorza. W stronę instytucjonalizacji inicjatywy?, s. 15.

[xvii] A.  Wróbel,  Polityka handlowa w świetle założeń realizmu, w: J. Czaputowicz, E. Haliżak  (red.),  Teoria  realizmu  w  nauce  o  stosunkach  międzynarodowych,  PTSM  i  Rambler,  Warszawa 2014, s. 149.

[xviii] Wspólna deklaracja z IV Szczytu Inicjatywy Trójmorza (Lublana, 5–6 czerwca 2019), https://trojmorze.isppan.waw.pl/inicjatywa-trojmorza/deklaracje-szczytow-inicjatywy-trojmorza/wspolna-deklaracja-iv-szczytu-inicjatywy-trojmorza-lublana-5-6-czerwca-2019/ (dostęp: 1.07.2023).

[xix] J. Wilczek, A. Rudowski, Fundusz Trójmorza. W stronę instytucjonalizacji inicjatywy?

[xx] Dokładna lista: https://3siif.eu//core-sponsors.

[xxi] Np.  Zarząd  Funduszu:  “SUPERVISORY  BOARD:  Beata  Daszyńska-Muzyczka  (Poland)  –  Chairperson  of  the  Supervisory  Board,  Nicolae  Albu  (Romania)  –  Member  of  the  Supervisory  Board,  Reinis  Bērziņš  (Latvia)  –  Member  of  the  Supervisory  Board  (…)”,  https://3siif.eu//fund-structure (dostęp: 1.07.2023).

[xxii]  Wspólna  deklaracja  V  szczytu  Inicjatywy  Trójmorza  (Tallinn,  19–20  października 2020), https://trojmorze.isppan.waw.pl/inicjatywa-trojmorza/deklaracje-szczytow-inicjatywy-trojmorza/wspolna-deklaracja-v-szczytu-inicjatywy-trojmorza-tallinn-19-20-pazdziernika-2020/ (dostęp: 1.07. 2023).

[xxiii]  https://www.atlanticcouncil.org/news/press-releases/us-commits-1-billion-dollars-to-develop-central-european-infrastructure/.

[xxiv]  https://trojmorze.isppan.waw.pl/aktualnosci/czym-jest-fundusz-inwestycyjny-inicjatywy-trojmorza-jaka-jest-jego-geneza-i-rola-z-pawlem-nierada-pierwszym-wiceprezesem-banku-gospodarstwa-krajowego-rozmawia-prof-agnieszka-orzelska-staczek (dostęp: 1.07.2023).

[xxv] Wspólna deklaracja VI Szczytu Inicjatywy Trójmorza (Sofi a, 8–9 lipca 2021), https://trojmorze.isppan.waw.pl/inicjatywa-trojmorza/deklaracje-szczytow-inicjatywy-trojmorza/wspolna-deklaracja-vi-szczytu-inicjatywy-trojmorza-sofi a-8-9-lipca-2021/ (dostęp: 1.07.2023).

[xxvi] Ibidem.

[xxvii] Wspólna  deklaracja  Siódmego  Szczytu  Inicjatywy  Trójmorza  (Ryga,  20-21  czerwca  2022  r.),  https://trojmorze.isppan.waw.pl/wspolna-deklaracja-siodmego-szczytu-inicjatywy-trojmorza-ryga-20-21-czerwca-2022-r/ (dostęp: 1.07.2023).

[xxviii] Nowy inwestor i inwestycja w Funduszu Trójmorza, BGK, 22.06.2022, https://www.bgk.pl/aktualnosc/nowy-inwestor-i-inwestycja-w-fundusz-trojmorza/ (dostęp: 1. 07.2023).

[xxix] J. Wilczek, A. Rudowski, Fundusz Trójmorza. W stronę instytucjonalizacji inicjatywy?, s. 223.

[xxx] Jeden z jego pierwszych punktów definiuje fundusz w sposób następujacy: „There hereby exists an investment company with variable capital – reserved alternative investment fund (société d’investissement capital variable – fonds d’investissement alternatif réservé), in the form of a public limited liability company (société anonyme) under the name of «Three Seas Initiative Investment Fund S.A. SICAV-RAIF» (the Company)”. SICAV-RAIF – Société d’Investissement à Capital Variable – Reserved Alternative Investment Fund.

[xxxi]  „R.  Power  is  a  leading  independent  power  producer  (‘IPP’)  active  in  solar  PV  and  battery  storage.  The  company  is  headquartered  in  Warsaw  and  has  operations  across  Poland, Romania, Germany, Italy, Spain and Portugal. (…) R. Power will continue investing in Quanta Energy (R. Power’s commercial and industrial solar PV business line) and Nomad Electric (R. Power’s EPC, operations and maintenance business line). R. Power is majority shareholder of both Quanta Energy and Nomad Electric”. – informacje z ofi cjalnej  strony Funduszu:  https://3siif.eu/news/r-power-raises-e150-million-investment-and-welcomes-the-three-seas-initiative-investment-fund-as-a-new-investor (dostęp: 1.07.2023).